Tiden går fort, og vi har nådd slutten av første del i Digital Markedsføring. Den første delen har vært Digital økonomi og forretningsmodeller, så i dette innlegget skal jeg skrive litt om hva jeg har lært og hvordan jeg har opplevd temaene vi har gått igjennom.
Selve fokuset vårt igjennom denne delen, har vært på digitalisering, hva som er nytt og hva blir fremtiden, vi har vært igjennom plattformer, tjenester og forskjellige modeller. Vi har gått nøye igjennom hvordan det digitale endrer hele arbeidslivet, markedene og hvordan vi mennesker samhandler. Vi har gått nøye igjennom hva slags effekter disse endringene kan gi samfunnet, og hva vi å være litt oppmerksomme mot.
Alt er endret
Helt siden internettet kom har den endret hvordan livet leves, hvordan vi kan fremstå som vellykkede mennesker og hvordan vi kan leve godt. Sosiale medier har blitt en stor del av hverdagen til de fleste, og ting som AI (kunstig intelligens), Virtual Realty (virtuell virkelighet) og 3D-printing har allerede først til en stor endring i både arbeidslivet og det private, og dette er bare begynnelsen.
Vi har vært innom plattformer, som er et relativt nytt konsept. Plattformer kan vi finne rundt oss overalt f.eks. på Facebook eller Instagram. I en plattform kan mennesker og firmaer/organisasjoner møtes for å dele informasjon eller kjøpe og selge varer og tjenester.
Les mer om plattformer i mitt innlegg om Helt Hjem: https://www.eliasottem.no/?p=173
Ulemper?
En ting jeg har lært mye igjennom dette temaet er at digitalisering ikke bare bringer godt, vi har lært at det kan være ulemper. Konsekvensene av den digitale økonomien kan være alt fra monopolmakt til økende miljøkostnader. Under nevner jeg noen av disse ulempene.
Monopolmakt: Selv om den digitale økonomien legger mye til rette for hvor enkelt det kan være å skape noe for seg selv, bringer den en stor fare for monopolmakt. Monopolmakt vil si at en aktør sitter med så mye kontroll over at marked, at den i store dele kan kontrollere markedet, eksempler på dette kan være Meta (tidligere Facebook). Meta drifter både Facebook, Instagram og Whatsapp, dem har utviklet seg helt siden begynnelsen av det digitale eventyret, med høy merkevarelojalitet og store markedsandeler har Meta en stor monopolmakt ovenfor de sosiale mediene.
Miljøkostnader: Mange tror at miljøet blir ekstremt lite belastet av at ting digitaliseres, men dette stemmer ikke 100%. For å drifte store datasentre krever det enorme mengder elektrisitet, og det forårsaker store CO2-utslipp. Et sitat fra nettsiden Big Think: «The emissions generated by watching 30 minutes of Netflix is the same as driving almost 4 miles”.
Avhengighet: Helt siden jeg var liten ble jeg fortalt; «ser du for mye på tv eller telefonen din blir du firkantet i øynene», dette er jo heldigvis ikke sant, men man kan bli avhengig. Telefonene våres har blitt mer og mer viktige jo mer ting blir digitalisert, der er der vi kommuniserer, sjekker bankkontoen og ser videoer. Avhengighet av telefon eller internett kan være så mangt, ifølge NHI kan dette f.eks. være: Online tvangshandlinger (gambling, aksjehandler, shopping), cybersex avhengighet (internettpornografi, nettsex, nakenbilder), informasjonsoverflod eller virtuelle relasjoner. Dette er et økende problem, spesielt blant unge.
Fremtiden
Mye av fokuset vårt i denne delen har vært fremtidsrettet, og enda mer har handlet om AI (kunstig intelligens. Kunstig Intelligens er allerede i en startfase, men påvirker oss allerede i stor grad. Evnen maskiner har til å analysere, begripe og ta beslutninger er mye mer komplisert, enn evnene vi mennesker har. Jeg kan med 100% sikkerhet si at kunstig intelligens blir en stor del av arbeidsmarkedet fremover, og kommer bare til å bli mer og mer komplisert. En stor bekymring for AI er når det kommer til etiske og moralske valg, vil en robot kunne ta det riktige valget?
Videoen jeg linker her viser en av verdens mest avanserte, menneskelignende roboter drevet av AI. Den heter Sophia og er utviklet av Hanson Robotics, i videoen kan du se Sophia bli spurt etiske spørsmål. Se videoen her.
Hvordan tenker du fremtiden blir?
Linker:
Avhengighet av smarttelefon og internett – NHI
Konkurranse er for tapere – Agenda Magasin
Ignore the absurd claim that streaming TV is terrible for the climate – Mashable
No responses yet